Aamuset-lehden vaalidebatti osa 1 — Sjöholm vs Muukkonen 

18.02.2025


16.02. Aamuset

Vaalidebatti: Sjöholm vs. Muukkonen


Turun väkiluku kasvaa tasaisesti koko ajan. Millaisia haasteita kiihtyvä väestönkasvu sekä lasten monikielisyys tuovat mukanaan Turun tulevaan koulutuspolitiikkaan?


Muukkonen: Tarvitsemme kasvatukseen ja uusia ja radikaaleja toimenpiteitä. Varsinkin monikielisten suomen kielen oppimista on vahvistettava.


Sjöholm: Suomessa kuka tahansa, taustoista huolimatta, on onneksi ainakin tähän asti voinut kouluttautua kuinka pitkälle tahansa.


MM: Kaikille pitääkin tarjota tasapuoliset koulutusmahdollisuudet taustoista huolimatta. Koulutus luo ne peruselementit elämässä pärjäämiseen. Taustalle tarvitaan päteviä opetusalan ammattilaisia.


M-RS: Peruskoulu on sivistyksen kehto, mutta siellä pitäisi palata perusasioihin. Opetussuunnitelman pitäisi olla laadukas ja kouluissa pitää olla hyvät ja turvalliset olot kaikille.


MM: Olen aika huolissani, mitä kasvatuksen ja opetuksen saralla tällä hetkellä tapahtuu. Meidän pitää miettiä, miten pystymme kuntatasolla vaikuttamaan uusiin haasteisiin. Hallituksen leikkaukset osuvat nyt arkaan paikkaan erityisesti ammatillisen opetuksen suhteen.


M-RS: Sellainen vanha peruskoulumalli oli toimiva, jossa oli selkeästi mukana vielä apukoulu ja tarkkailuluokat. Nykyinen malli on sen verran sekava, ettei sitä oikein pysty hahmottamaan kokonaisuutena.


MM: Perusopetuksen suurimpia haasteita ovat kasvavat ryhmäkoot, riittävien resurssien ohjaaminen perusopetukseen sekä koulujen keskinäinen eriarvoisuus. Esimerkiksi painotetun opetuksen luokat sijaitsevat keskitetysti keskustan koulussa, mikä syventää tutkimusten mukaan koulujen välistä eriytymistä.


M-RS: Koulutus on kaikkein paras kotoutumisen lähde maahanmuuttajille. Tämä pätee sekä lapsiin että myös heidän vanhempiinsa. Erityisesti korostaisin äitien asemaa.


MM: Meillä on myös perinteiset lähiökoulut, joissa monikielisten lasten määrä voi olla jopa 80–90 prosenttia. Olennaista on, miten nämä oppilaat pystyvät integroitumaan kielen avulla yhteiskuntaan.


M-RS: Ammatillisten koulujen puolella kritisoin sitä, että oppivelvollisuus nousi 18 ikävuoteen asti. Omassa perheessä on karuja kokemuksia siitä, kun koulussa ryhmäkoko on liian iso.


MM: Olen eri mieltä oppivelvollisuuden ikärajan nostosta. Se on päinvastoin ratkaisu näihin haasteisiin. Jos opiskelija ei pärjää, oppivelvollisuus auttaa siinä, että meillä on kuntana mahdollisuus tarttua kiinni nuoreen ja tarjota palveluita.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita